STATUT
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO
DLA DOROSŁYCH
Rozdział I
Nazwa
i rodzaj Szkoły
§ 1.1. Szkoła nosi nazwę Liceum Ogólnokształcące dla
Dorosłych i mieści się w Działdowie przy ul. Polnej 11
a.
2. Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych, zwane dalej „Szkołą”,
jest trzyletnim liceum ogólnokształcącym dla absolwentów gimnazjów, którego
ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa maturalnego po zdaniu egzaminu
maturalnego.
3. Organem prowadzącym Szkołę jest Działdowska Agencja
Rozwoju S.A. z siedzibą w Działdowie przy ul. Władysława Jagiełły 15.
4. Szkoła wchodzi w skład Publicznego
Działdowskiego Centrum Kształcenia Ustawicznego DAR w Działdowie.
4a. W
Szkole używane są pieczęcie urzędowe o treści:
1)
pieczęć urzędowa – „Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w Działdowie”
2)
stempel prostokątny:
Publiczne
Działdowskie
Centrum
Kształcenia Ustawicznego
DAR
Liceum
Ogólnokształcące dla Dorosłych
13-200
Działdowo, ul. Polna 11a
Regon
281498947
4b. Na
budynku Szkoły, w okolicach głównego wejścia, umieszczona jest tablica urzędowa
o treści:
Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych
ul. Polna 11a, 13-200 Działdowo
5. Szkoła realizuje zadania edukacyjne na rzecz
dorosłych z terenu Powiatu Działdowskiego, a także z terenu innych jednostek
samorządu terytorialnego.
6. Nadzór pedagogiczny nad Szkołą sprawuje
Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty w Olsztynie.
§ 2.1. Okres
nauczania w Szkole wynosi 3 lata.
2. Szkoła
prowadzi kształcenie w formie zaocznej.
3. Szkoła
kształci w formach szkolnych na podstawie ramowych planów nauczania
dopuszczonych do realizowania przez ministra właściwego do spraw oświaty i
wychowania.
Rozdział Ia
Misja
szkoły, model absolwenta
§ 2a.1. Misja
Szkoły.
Każdego dnia wspólnie pracujemy na sukces naszych
słuchaczy, a wskaźnikiem tego jest satysfakcja i prestiż Szkoły w środowisku.
Priorytetem Szkoły jest budowanie systemu, jakości pracy, zapewniającego
zaspokajanie potrzeb słuchaczy i nauczycieli we wszystkich obszarach działalności
Szkoły na coraz wyższym poziomie.
2. Wizja Szkoły.
Szkoła, realizując misję, umożliwia rozwój
edukacyjny osobom dorosłym poprzez uzyskanie, uzupełnienie i podniesienie
wykształcenia. Realizując ideę kształcenia przez całe życie, oferuje drożne i
elastyczne kształcenie, absolwenci liceum kontynuują naukę w szkole
policealnej. Programy nauczania ukierunkowane są na rozwój słuchacza, jego
osobowość i potrzeby.
3. Model absolwenta Szkoły:
1)
posiada
zainteresowania i rozwija je na miarę swoich możliwości;
2)
wykazuje
się samodzielnością;
3)
stara
się poszerzać swoje wiadomości korzystając z różnych źródeł;
4)
umie
podejmować działania i przewidywać ich konsekwencje;
5)
umie
rozwiązywać problemy;
6)
zna
swoje mocne i słabe strony i potrafi nad nimi pracować;
7)
umie
dokonać samooceny;
8)
łatwo
nawiązuje kontakty;
9)
umie
współdziałać w grupie;
10)
prezentuje
swój punkt widzenia i rozważa poglądy innych;
11)
cechuje
go uczciwość i prawdomówność;
12)
zna
normy dobrego zachowania się i według nich postępuje;
13)
jest
wrażliwy na potrzeby innych;
14)
selekcjonuje
i porządkuje zdobyte informacje, ocenia ich przydatność do określonego celu.
§ 3. uchylony
§ 4. uchylony
§ 5. uchylony
§ 6. Uchylony
Rozdział
II
Cele
i zadania Szkoły
§ 6a. 1. Szkoła
realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty i ustawie
Prawo oświatowe oraz w przepisach wykonawczych wydanych na ich podstawie.
2. Szkoła jest szkołą
publiczną, która realizuje następujące cele:
1)
umożliwia zdobywanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do
uzyskania świadectwa ukończenia liceum oraz zdania egzaminu maturalnego;
2)
umożliwia słuchaczom podtrzymywanie poczucia tożsamości
narodowej, etnicznej i językowej;
3)
kształtuje postawy przedsiębiorczości sprzyjające aktywnemu
uczestnictwu w życiu gospodarczym;
4)
upowszechnia wiedzę o bezpieczeństwie oraz kształtuje
właściwe postawy wobec zagrożeń i sytuacji kryzysowych;
5)
kształtuje postawy tolerancji, poszanowania różnorodności
kulturowej, narodowościowej i religijnej;
6)
wdraża do samokształcenia i samodoskonalenia, stwarza warunki
do wszechstronnego rozwoju słuchacza;
7)
stwarza warunki do rozwijania zdolności i zainteresowań
indywidualnych słuchaczy; utrzymuje bezpieczne i higieniczne warunki nauki i
opieki w czasie zajęć edukacyjnych; zapewnia poszanowanie godności osobistej
słuchacza, wolności światopoglądowej i wyznaniowej;
8)
przeciwdziała wszelkim przejawom demoralizacji i patologii
społecznej.
3.
Szkoła realizuje wymienione cele poprzez podjęcie zadań z uwzględnieniem
optymalnych warunków rozwoju i potrzeb słuchaczy, zasad bezpieczeństwa oraz
zasad promocji i ochrony zdrowia w czasie zajęć lekcyjnych, a w szczególności:
1)
umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania
świadectwa
ukończenia
szkoły poprzez:
a)
realizacją podstawy programowej;
b)
ciekawe i atrakcyjne prowadzenie zajęć;
c)
pracę ze słuchaczem zdolnym i o specjalnych potrzebach
edukacyjnych;
d)
realizację innowacyjnych i różnorodnych programów
rozwijających zainteresowania;
2)
umożliwia podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej,
językowej i religijnej
poprzez:
a)
eksponowanie i szanowanie symboli narodowych w pomieszczeniach szkolnych;
b)
umożliwienie poznania regionu i jego kultury, wprowadzenie w życie kulturalne
wspólnoty
lokalnej;
c)
poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w
perspektywie
kultury
europejskiej;
d)
wskazywanie słuchaczom godnych naśladowania autorytetów z historii i czasów
współczesnych;
3)
sprawuje opiekę nad słuchaczami zgodnie z ich potrzebami i
możliwościami szkoły w szczególności poprzez:
a)
udzielanie pomocy psychologicznej i pedagogicznej;
b)
diagnozowanie zagrożeń związanych z uzależnieniem;
c)
wyznaczenie nauczyciela - opiekuna dla każdego oddziału;
4)
zapewnia opiekę nad słuchaczami z uwzględnieniem obowiązujących w szkole przepisów
bezpieczeństwa
i higieny pracy, tj.:
a)
organizuje szkolenia w zakresie bhp dla wszystkich pracowników szkoły;
b)
przeprowadza przeszkolenie w zakresie udzielania pierwszej pomocy;
c)
zwiększa poziom bezpieczeństwa słuchaczy poprzez zainstalowany system
monitoringu
w budynku i wokół niego;
5) wspiera słuchaczy z
zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów ruchu i wzroku
poprzez:
a)
dostosowania metod, form pracy, organizację warunków w oddziale;
b)
organizację warunków w innych pomieszczeniach w szkolnych.
§
6b. 1. Szkoła realizuje swoje cele i
zadania we współdziałaniu ze słuchaczami, z organami samorządu terytorialnego,
z instytucjami społecznymi, kulturalnymi i gospodarczymi lokalnego środowiska,
w celu tworzenia efektywnej działalności dydaktycznej.
2. Statutowe
cele i zadania szkoły realizują:
1)
kadra pedagogiczna;
2)
słuchacze;
3)
pracownicy administracji i obsługi.
Rozdział II a
Sposoby realizacji zadań w Szkole
§
6c. 1. Praca dydaktyczna w Szkole
prowadzona jest w oparciu o obowiązującą podstawę programową kształcenia
ogólnego.
2.
Programy nauczania – wymagania, zasady dopuszczania do użytku w szkole.
1)
Program nauczania obejmuje treści nauczania ustalone dla
danych zajęć edukacyjnych w podstawie programowej. Program nauczania może
zawierać treści wykraczające poza zakres treści kształcenia ustalone w
podstawie programowej, pod warunkiem, że treści wykraczające poza podstawę
programową:
a)
uwzględniają aktualny stan wiedzy naukowej, w tym
metodycznej,
b)
są przystosowane do danego poziomu kształcenia pod względem
stopnia trudności, formy przekazu, właściwego doboru pojęć, nazw, terminów i
sposobu ich wyjaśniania,
c)
wraz z treściami zawartymi w podstawie programowej stanowią
logiczną całość.
2)
Program nauczania zaproponowany przez nauczyciela lub zespół
nauczycieli musi być dostosowany do potrzeb i możliwości słuchaczy, dla których
jest przeznaczony i powinien uwzględniać warunki dydaktyczne i lokalowe Szkoły,
zainteresowania słuchaczy, lokalizację Szkoły, warunki środowiskowe i społeczne
słuchaczy.
3)
Program nauczania opracowuje się na cały cykl kształcenia.
4)
Nauczyciel może zaproponować program nauczania dla danych
zajęć edukacyjnych opracowany samodzielnie lub we współpracy z innymi
nauczycielami. Nauczyciel może również zaproponować program opracowany przez
innego autora (autorów) lub program opracowany przez innego autora (autorów)
wraz z dokonanymi przez siebie modyfikacjami. Wprowadzone modyfikacje do
programu nauczyciel wyróżnia innym kolorem czcionki oraz dołącza pisemne
uzasadnienie wprowadzenia zmian.
5)
Program nauczania dla zajęć edukacyjnych, zwany dalej
"programem nauczania" dopuszcza do użytku Dyrektor Szkoły na wniosek
nauczyciela lub zespołu nauczycieli po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
§ 6d.
Program nauczania zawiera:
1)
szczegółowe cele kształcenia;
2)
treści zgodne z treściami nauczania zawartymi w podstawie programowej
kształcenia ogólnego;
3)
sposoby osiągania celów kształcenia, z uwzględnieniem
możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb i możliwości
słuchaczy oraz warunków, w jakich program będzie realizowany;
4)
opis założonych osiągnięć słuchacza;
5)
propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania osiągnięć
słuchacza.
§
6e. 1. Wniosek, o którym mowa w pkt. 5
dla programów, które będą obowiązywały w kolejnym roku szkolnym, nauczyciel lub
nauczyciele składają w formie pisemnej do dnia 15 czerwca poprzedniego
roku szkolnego.
2.
Dyrektor Szkoły lub upoważniona przez niego osoba, wykonująca zadania z zakresu
nadzoru pedagogicznego, dokonuje analizy formalnej programu nauczania
zaproponowanego przez nauczyciela/nauczycieli programu. W przypadku
wątpliwości, czy przedstawiony program spełnia wszystkie warunki opisane w § 7
Dyrektor Szkoły może zasięgnąć opinii o programie innego nauczyciela
mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego wykształcenie wyższe
i kwalifikacje wymagane do prowadzenia zajęć edukacyjnych, dla których
program jest przeznaczony.
3.
Opinia, o której mowa w ust. 2 zawiera w szczególności ocenę zgodności programu
z podstawą programową kształcenia w zawodzie i dostosowania programu do
potrzeb edukacyjnych słuchacza.
4.
Opinia o programie powinna być wydana w ciągu 14 dni, nie później niż do 31
lipca.
5.
Program nauczania do użytku wewnętrznego w szkole dopuszcza Dyrektor Szkoły
w terminie do 31 sierpnia każdego roku szkolnego. Dopuszczone programy
nauczania stanowią Szkolny Zestaw Programów Nauczania. Numeracja programów
wynika z rejestru programów w Szkole i zawiera numer kolejny, pod którym został
zarejestrowany program w zestawie, symboliczne oznaczenie Szkoły i rok
dopuszczenia do użytku. Dyrektor Szkoły ogłasza Szkolny Zestaw Programów
Nauczania w formie decyzji kierowniczej do dnia 1 września każdego roku.
6.
Dopuszczone programy nauczania podlegają ewaluacji po każdym roku pracy.
Ewaluacji dokonują autorzy programu lub nauczyciele wykorzystujący go w
procesie dydaktycznym. Wnioski przedstawiane są na posiedzeniach zespołów
oddziałowych w terminie do 30 czerwca każdego roku.
Dyrektor
Szkoły jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów całości podstawy
programowej kształcenia ogólnego.
§ 6f. 1.
Nauczyciel może zdecydować o realizacji programu nauczania:
1)
z
zastosowaniem podręcznika, materiału edukacyjnego lub materiału ćwiczeniowego;
2)
bez
zastosowania podręcznika lub materiałów, o których mowa w pkt 1.
2. Decyzję
o w wykorzystywaniu podręcznika i innych materiałów dydaktycznych
w procesie kształcenia podejmuje zespół nauczycieli prowadzących określoną
edukację w szkole.
3.
Propozycję podręczników lub materiałów edukacyjnych do prowadzenia zajęć w
klasach przedstawiają Dyrektorowi Szkoły, w terminie do dnia zakończenia zajęć
dydaktycznych.
4.
Dyrektor Szkoły na podstawie propozycji zespołów nauczycielskich, uczących w
danym oddziale, a także w przypadku braku zgody w zespole nauczycieli w sprawie
podręcznika lub materiałów dydaktycznych oraz materiałów ćwiczeniowych, ustala,
po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, zestaw podręczników lub materiałów
edukacyjnych obowiązujący w danym oddziale.
§ 6g.
1. Dyrektor Szkoły powierza każdy oddział opiece jednemu
nauczycielowi, zwanemu dalej opiekunem klasy. Dyrektor Szkoły zapewnia
zachowanie ciągłości pracy opiekuńczej przez cały okres funkcjonowania klasy.
2.
Dyrektor Szkoły może podjąć decyzję o zmianie opiekuna w danej klasie na własny
wniosek w oparciu o wyniki prowadzonego nadzoru pedagogicznego lub na pisemny
uzasadniony wniosek słuchaczy danej klasy.
§
6h. Szkoła zapewnia słuchaczom pełne bezpieczeństwo w czasie
zajęć organizowanych przez Szkołę, poprzez:
1) opracowanie
planu lekcji, który uwzględnia higieniczny tryb nauki;
2) przestrzeganie
liczebności grup podczas zajęć lekcyjnych;
3) odpowiednie
oświetlenie, wentylację i ogrzewanie pomieszczeń;
4) oznakowanie
ciągów komunikacyjnych zgodnie z przepisami;
5) kontrolę budowlaną
obiektu szkoły;
6) umieszczenie
w widocznym miejscu planu ewakuacji;
7) oznaczenie
dróg ewakuacyjnych w sposób wyraźny i trwały.
Rozdział
III
Ocenianie
wewnątrzszkolne
§ 7. 1.W
ramach oceniania wewnątrzszkolnego ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne
słuchacza.
2. W
Liceum Ogólnokształcącym dla Dorosłych zachowania nie ocenia się.
3. Ocenianie
wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych słuchacza polega na rozpoznawaniu przez
nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez słuchacza wiadomości i
umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy
programowej.
4. Ocenianie
wewnątrzszkolne ma na celu:
1) informowanie słuchacza o poziomie jego
osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym
zakresie;
2) monitorowanie bieżącej pracy słuchacza;
3) pomoc słuchaczowi w samodzielnym planowaniu
swojego rozwoju;
4) motywowanie słuchacza do dalszych postępów w
nauce;
5) udzielanie słuchaczowi pomocy w nauce poprzez
przekazanie uczniowi informacji
o
tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;
6) dostarczenie nauczycielom informacji o
postępach, trudnościach w nauce oraz
specjalnych
uzdolnieniach słuchacza;
7) umożliwienie nauczycielom doskonalenia
organizacji i metod pracy dydaktyczno-
wychowawczej.
5. Ocenianie
wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych
niezbędnych do uzyskania
poszczególnych
semestralnych ocen klasyfikacyjnych;
2) ocenianie bieżące i ustalanie semestralnych
ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych;
3) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych
niż przewidywane semestralnych
ocen klasyfikacyjnych z zajęć
edukacyjnych.
§ 7a. 1. Oceny klasyfikacyjne ustala
się po każdym semestrze i stanowią one podstawę do promowania słuchacza na
semestr programowo wyższy lub ukończenia szkoły.
2. Podstawą
oceniania i klasyfikowania słuchacza są egzaminy semestralne przeprowadzane z poszczególnych
zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania.
3. Oceny bieżące i klasyfikacyjne semestralne
ustala się w stopniach wg następującej skali:
1) stopień celujący – 6;
2) stopień bardzo dobry - 5;
3) stopień dobry – 4;
4) stopień dostateczny – 3;
5) stopień dopuszczający – 2;
6) stopień niedostateczny – 1.
4.
Kryteria bieżącej oceny osiągnięć słuchacza:
0% -34%
|
-
niedostateczny
|
35% -
49%
|
-
dopuszczający
|
50% -
74%
|
-
dostateczny
|
75% -
89%
|
- dobry
|
90% -95%
|
- bardzo
dobry
|
96%
-100%
|
-
celujący
|
5. Stopnie bieżące zapisuje się w dokumentacji
szkolnej w postaci cyfrowej, stopnie
klasyfikacyjne w pełnym brzmieniu.
6. Ustala
się następujące ogólne kryteria stopni:
1) stopień celujący otrzymuje słuchacz, który
posiadł wiedzę i umiejętności określone wymaganiami edukacyjnymi wynikającymi z
podstawy programowej, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w
rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych;
2) stopień bardzo dobry otrzymuje słuchacz, który
opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności wynikających z podstawy programowej
oraz sprawnie posługuje się wiedzą;
3) stopień dobry otrzymuje słuchacz, którego
wiedza opanowana w dużym stopniu, pozwala na poprawne stosowanie wiadomości,
rozwiązywanie samodzielnie typowych zadań teoretycznych lub praktycznych;
4) stopień dostateczny otrzymuje słuchacz, który
opanował wiadomości i umiejętności na poziomie pozwalającym na rozwiązanie
typowych zadań teoretycznych i praktycznych o średnim stopniu trudności,
określonym w podstawie programowej kształcenia;
5) stopień dopuszczający otrzymuje słuchacz,
który ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności wynikających z podstawy
programowej, rozwiązuje zadania typowe o małym stopniu trudności;
6) stopień niedostateczny otrzymuje słuchacz,
który nie opanował wiadomości i umiejętności wynikających z podstawy
programowej, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze
kontynuowanie kształcenia oraz nie jest w stanie rozwiązać zadań o elementarnym
stopniu trudności.
7. Szczegółowe
kryteria i warunki oceniania określają nauczyciele zajęć edukacyjnych. Uwzględniają
one specyfikę zajęć edukacyjnych, indywidualne potrzeby słuchaczy i są zawarte
w Przedmiotowych Zasadach Oceniania.
§
7b.1.
Nauczyciele na początku każdego semestru informują słuchaczy o:
1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych
do otrzymania przez słuchacza semestralnych
ocen
klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez
siebie programu nauczania;
2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych
słuchaczy;
3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż
przewidywana semestralnej oceny
klasyfikacyjnej
z zajęć edukacyjnych;
4) terminach egzaminów semestralnych.
2. Nauczyciele
na miesiąc przed terminem egzaminu semestralnego informują słuchacza a w
przypadku słuchacza niepełnoletniego, również jego rodziców, czy spełnia
warunki dopuszczenia do egzaminu semestralnego.
3.Kontrola
osiągnięć słuchaczy odbywa się w formie:
1) pisemnej;
2) ustnej.
4. Słuchacz w trakcie nauki otrzymuje oceny:
1) bieżące;
2) klasyfikacyjne:
a) semestralne,
b) końcowe.
5. Oceny
są jawne dla słuchacza, a w przypadku słuchacza niepełnoletniego, również dla
jego rodziców.
6. Sprawdzone
i ocenione prace kontrolne i inne formy pisemnego sprawdzania wiadomości i umiejętności
słuchaczy przedstawione są do wglądu słuchaczom na zajęciach dydaktycznych. Ocena
wpisywana jest do dziennika lekcyjnego.
7. Rodzice
słuchacza niepełnoletniego mają możliwość wglądu w pisemne prace swoich dzieci w
czasie konsultacji w wyznaczonych godzinach i dniach tygodnia.
8. Nauczyciel
uzasadnia każdą bieżącą ocenę szkolną.
9. Oceny
uzasadnia nauczyciel ustnie w obecności klasy, wskazując dobrze opanowaną
wiedzę lub sprawdzaną umiejętność, braki w nich oraz przekazuje zalecenia do
poprawy. Na zakończenie zajęć słuchacz ma prawo do wniesienia prośby o wpisanie
uzasadnienia w zeszycie szkolnym.
10. Sposoby
i częstotliwość kontroli osiągnięć słuchaczy z zajęć edukacyjnych ustala na
dany semestr nauczyciel i zapisuje w Przedmiotowych Zasadach Oceniania
11. W
przypadku, gdy słuchacz otrzymał bieżącą ocenę negatywną, jest obowiązany ją
poprawić
w terminie określonym przez nauczyciela prowadzącego
dane zajęcia edukacyjne.
§
7c.1.Słuchacz
podlega klasyfikacji:
1) semestralnej;
2) końcowej.
2.Klasyfikacja semestralna polega na podsumowaniu
osiągnięć edukacyjnych słuchacza z obowiązkowych zajęć edukacyjnych w danym
semestrze oraz ustaleniu semestralnych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć.
3. Na klasyfikację końcową składają się:
1) semestralne oceny klasyfikacyjne z
obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalone w semestrze programowo najwyższym
oraz
2) semestralne oceny klasyfikacyjne z
obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w
semestrach programowo niższych w szkole danego typu.
4. Klasyfikacji
końcowej dokonuje się w semestrze programowo najwyższym.
§ 7d. 1. Semestralne
oceny klasyfikacyjne ustala się po przeprowadzeniu egzaminów semestralnych z poszczególnych
obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Egzaminy semestralne przeprowadzają nauczyciele
prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne.
2. Egzamin
semestralny z języka polskiego, języka obcego i matematyki składa się z części pisemnej
oraz ustnej. Z pozostałych zajęć edukacyjnych egzaminy semestralne zdaje się pisemnie.
3. Egzamin
semestralny w formie ustnej przeprowadza się na podstawie zestawów zadań przygotowanych
przez nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne. Liczba zestawów
zadań musi
być większa od liczby słuchaczy przystępujących do egzaminu. Słuchacz losuje
jeden zestaw zadań.
4. Słuchacz może
być zwolniony z egzaminu semestralnego z danych zajęć edukacyjnych w formie
ustnej, jeżeli z egzaminu semestralnego z tych zajęć w formie pisemnej
otrzymał, co najmniej ocenę bardzo dobrą. Zwolnienie to jest równoznaczne ze
zdaniem egzaminu semestralnego i uzyskaniem z danych zajęć edukacyjnych semestralnej
oceny klasyfikacyjnej zgodnej z oceną uzyskaną z egzaminu semestralnego w formie
pisemnej.
5. Do
egzaminu semestralnego dopuszcza się słuchacza, który uczęszczał na
poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne przewidziane w danym semestrze, w
wymiarze, co najmniej połowy czasu przeznaczonego na każde z tych zajęć, oraz
otrzymał z tych zajęć oceny pozytywne.
6. Egzamin
semestralny przeprowadza się na ostatnich zajęciach edukacyjnych w semestrze. Nauczyciele
prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne na początku każdego
semestru informują słuchaczy o terminach egzaminów semestralnych.
7. Słuchacz,
który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do egzaminu
semestralnego w terminie, o którym mowa w ust. 4, zdaje ten egzamin w terminie dodatkowym,
wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
8.Ustalona
w wyniku egzaminu semestralnego semestralna ocena klasyfikacyjna z
obowiązkowych
zajęć
edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem §7f i 7j.
§ 7e.1.Słuchacz,
który w wyniku klasyfikacji semestralnej otrzymał negatywną semestralną ocenę
klasyfikacyjną, z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może
przystąpić do egzaminu poprawkowego z tych zajęć.
2.
Semestralna ocena klasyfikacyjna z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalona w
wyniku egzaminu poprawkowego jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 7j
3. Słuchacz szkoły dla dorosłych, który nie zdał
egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji
na semestr programowo wyższy.
§ 7f.1.Egzamin
semestralny w terminie dodatkowym, oraz egzamin poprawkowy przeprowadza się odpowiednio:
1) po zakończeniu zajęć dydaktycznych w semestrze
jesiennym – nie później niż do końca
lutego;
2) po zakończeniu zajęć dydaktycznych w semestrze
wiosennym – nie później niż do dnia
31 sierpnia.
§ 7g.1. Z
egzaminu semestralnego, egzaminu semestralnego w terminie dodatkowym oraz
egzaminu poprawkowego sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
1)
nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
2)
imię i nazwisko nauczyciela przeprowadzającego egzamin;
3)
termin egzaminu;
4)
imiona i nazwiska słuchaczy, którzy przystąpili do egzaminu;
5)
oceny klasyfikacyjne uzyskane przez poszczególnych słuchaczy.
2. Do protokołu dołącza się prace egzaminacyjne
słuchaczy.
§ 7h.1.Słuchacz
otrzymuje promocję na semestr programowo wyższy, jeżeli ze wszystkich
obowiązkowych zajęć edukacyjnych otrzymał pozytywne semestralne oceny
klasyfikacyjne.
2.
Słuchacza, który nie otrzymał promocji na semestr programowo wyższy, Dyrektor
Szkoły skreśla, w drodze decyzji, z listy słuchaczy.
3. Słuchacz niepełnoletni, który nie otrzymał
promocji na semestr programowo wyższy powtarza
ten semestr.
4. W
przypadkach losowych lub zdrowotnych, Dyrektor Szkoły, na pisemny wniosek
słuchacza, może wyrazić zgodę na powtarzanie semestru. Słuchacz może powtarzać
semestr jeden raz w okresie kształcenia w danej szkole.
5.
Wniosek, o którym mowa w ust. 3, słuchacz składa do Dyrektora Szkoły, nie
później niż w terminie 7 dni od dnia podjęcia przez Radę Pedagogiczną uchwały w
sprawie klasyfikacji i promocji słuchaczy.
6. Słuchacz, który nie otrzymał promocji na semestr
programowo wyższy, powtarza ten semestr.
7.
Słuchacz kończy Szkołę, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej otrzymał ze
wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych pozytywne końcowe oceny
klasyfikacyjne.
§ 7i. Dyrektor
może zwolnić słuchacza powtarzającego semestr, z realizacji obowiązkowych zajęć
edukacyjnych, z których uzyskał poprzednio pozytywną semestralną ocenę
klasyfikacyjną.
§ 7j.1.Słuchacz
lub rodzice słuchacza niepełnoletniego mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora Szkoły,
jeżeli uznają, że semestralna ocena klasyfikacyjna została ustalona niezgodnie
z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
2.
Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1 zgłasza się od dnia ustalenia
semestralnej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych nie później jednak niż
w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia semestralnych zajęć dydaktyczny.
3. W
przypadku stwierdzenia, że semestralna ocena klasyfikacyjna została ustalona
niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen, Dyrektor Szkoły
powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności
słuchacza w formie pisemnej i ustnej oraz ustala semestralną ocenę
klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
4.
Sprawdzian, o którym jest mowa w ust. 3 przeprowadza się nie później niż w terminie
5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń. Termin sprawdzianu uzgadnia się ze
słuchaczem.
5. W skład komisji wchodzą:
1) Dyrektor Szkoły albo nauczyciel zajmujący w
tej Szkole inne stanowisko kierownicze – jako
przewodniczący
komisji;
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia
edukacyjne;
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne
zajęcia edukacyjne.
6. Nauczyciel,
o którym mowa w ust. 5 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na
własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim
przypadku Dyrektor Szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same
zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej
szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
7. Ze sprawdzianu
wiadomości i umiejętności słuchacza sporządza się protokół zawierający w
szczególności:
1) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był
przeprowadzony sprawdzian;
2) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład
komisji;
3) termin sprawdzianu wiadomości i umiejętności;
4) imię i nazwisko ucznia;
5) zadania sprawdzające;
6) ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
8. Do
protokołu, o którym mowa w ust. 7, dołącza się pisemne prace słuchacza i
zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach słuchacza.
9. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen
słuchacza.
10.
Ustalona przez komisję, o której mowa w ust. 3, semestralna ocena
klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej
oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem negatywnej
semestralnej oceny klasyfikacyjnej, która może być zmieniona w wyniku egzaminu
poprawkowego.
11.
Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o
którym mowa w ust. 3, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w
dodatkowym terminie wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły w uzgodnieniu ze
słuchaczem.
§ 7k.Na
pisemny wniosek do Dyrektora Szkoły, złożony przez słuchacza, a w przypadku
słuchacza niepełnoletniego jego rodziców, w sekretariacie szkoły lub za pomocą
elektronicznej skrzynki podawczej, dokumentacja dotycząca egzaminu
klasyfikacyjnego, egzaminu semestralnego, egzaminu poprawkowego, oraz inna
dokumentacja dotycząca oceniania słuchacza będzie udostępniana do wglądu w
szkole odpowiednio temu słuchaczowi lub jego rodzicom w ciągu 14dni.
Rozdział
IV
Organy Szkoły
§ 8.Organami
Szkoły są:
1) Dyrektor
Szkoły;
2) Wicedyrektor
Szkoły;
3) Rada
Pedagogiczna;
4) Samorząd
Słuchaczy.
§ 9.1.Dyrektor Publicznego Centrum
Kształcenia Ustawicznego w Działdowie jest Dyrektorem Szkoły w rozumieniu
Ustawy.
2. Dyrektor
Szkoły kieruje jej działalnością, a w szczególności:
1) sprawuje
nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w Szkole;
2) stwarza
warunki do realizacji planu dydaktycznego przyjętego w Szkole;
3) stwarza
warunki do realizacji procesu dydaktycznego w bezpiecznych i higienicznych
warunkach;
4) wykonuje
uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
5) współdziała
ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji
praktyk pedagogicznych;
6) może, na
podstawie uchwały Rady Pedagogicznej i po zasięgnięciu opinii Samorządu Słuchaczy,
podjąć decyzję o skreśleniu słuchacza z listy słuchaczy Szkoły,
w przypadkach określonych w niniejszym statucie;
7) zatrudnia
oraz zwalnia nauczycieli Szkoły;
8) współpracuje
z Radą Pedagogiczną i Samorządem Słuchaczy;
9) opracowuje
arkusz organizacji Szkoły do dnia 30 kwietnia każdego roku;
10) przedstawia
Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne warunki
wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informuje
o działalności Szkoły;
11) organizuje
pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla słuchaczy szkoły;
12) informuje
pisemnie słuchacza o potrzebie objęcia pomocą psychologiczno – pedagogiczną
oraz o ustalonych dla niego formach, okresie i wymiarze godzin,
w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane;
13) odpowiada
za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia
specjalnego słuchacza.
3. W celu realizacji zadań i
celów określonych w statucie w Szkole może być utworzone stanowisko Wicedyrektora,
który w szczególności odpowiada za bieżące funkcjonowanie kształcenia i
sprawuje nadzór pedagogiczny wobec nauczycieli zatrudnionych w Szkole.
4. Powierzenia tego stanowiska
dokonuje Dyrektor Szkoły po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz Rady
Pedagogicznej.
5. W przypadku nieobecności
Dyrektora Szkoły zastępuje go Wicedyrektor.
§ 10.1.Rada
Pedagogiczna jest kolegialnym organem Szkoły w zakresie realizacji jej
statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2. W skład Rady Pedagogicznej
wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Szkole. W zebraniach Rady
Pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez
jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
3. Przewodniczącym
Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Szkoły.
4. Zebrania plenarne Rady
Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym
semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania słuchaczy,
po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb.
Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór
pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego Szkołę albo co
najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
5. Przewodniczący prowadzi i
przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie
wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem
Rady.
6. Uchwały
Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności
co
najmniej połowy jej członków.
7. Rada Pedagogiczna ustala
regulamin swojej działalności. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
8. Nauczyciele są
zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady
Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste słuchaczy lub ich rodziców, a
także nauczycieli Szkoły.
§ 11.1.Do
kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie
planów pracy Szkoły;
2) podejmowanie
uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji słuchaczy;
3) podejmowanie
uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Szkole;
4) ustalanie
organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Szkoły;
5) podejmowanie
uchwał w sprawach skreślenia z listy słuchaczy.
6) ustalenie
sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad
szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy
szkoły.
2. Rada
Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację
pracy Szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i
pozalekcyjnych;
2) projekt
planu finansowego Szkoły;
3) wnioski Dyrektora
Szkoły o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
4) propozycje
Dyrektora Szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w
ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych.
3. Dyrektor Szkoły
wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w ust. 1, niezgodnych z przepisami
prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie zawiadamia Zarząd
Działdowskiej Agencji Rozwoju S.A. oraz Warmińsko - Mazurskiego Kuratora
Oświaty w Olsztynie. Warmińsko - Mazurski Kurator Oświaty w Olsztynie uchyla
uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po
zasięgnięciu opinii Zarządu Działdowskiej Agencji Rozwoju S.A. Rozstrzygnięcie
Warmińsko - Mazurskiego Kuratora Oświaty w Olsztynie jest ostateczne.
§ 12.1.W
Szkole działa Samorząd Słuchaczy.
2. Samorząd
Słuchaczy tworzą wszyscy słuchacze Szkoły.
3. Zasady wybierania i
działania organów Samorządu Słuchaczy określa regulamin uchwalany przez ogół
słuchaczy w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy Samorządu słuchaczy
są jedynymi reprezentantami ogółu słuchaczy.
4. Regulamin
Samorządu Słuchaczy nie może być sprzeczny ze statutem Szkoły.
5. Samorząd Słuchaczy może
przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi Szkoły wnioski i opinie we
wszystkich sprawach Szkoły lub placówki, w szczególności dotyczących realizacji
podstawowych praw słuchaczy, takich jak:
1) prawo do
zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi
wymaganiami;
2) prawo do
jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce
6. Samorząd Słuchaczy, w
celu wspierania działalności statutowej Szkoły, może gromadzić fundusze z
dobrowolnych składek i innych źródeł.
§ 12 a.1.Wolontariat.
Samorząd w porozumieniu z Dyrektorem Szkoły może podejmować działania z zakresu
wolontariatu.
2. Samorząd może ze swojego
składu wyłonić Radę Wolontariatu.
3. Cele i założenia Rady
Wolontariatu to w szczególności:
1) rozwijanie
wśród słuchaczy postaw otwartości i wrażliwości na potrzeby innych;
2) zapoznawanie
słuchaczy z ideą wolontariatu;
3) przygotowywanie
do podejmowania pracy wolontariackiej;
4) umożliwianie
słuchaczom podejmowania działań pomocowych na rzecz niepełnosprawnych, chorych,
samotnych;
5) wspieranie
ciekawych inicjatyw społecznych, w tym kulturalnych, sportowych itp.
6) promowanie
życia bez uzależnień;
4. W skład rady wolontariatu
wchodzą po jednym przedstawicielu z poszczególnych poziomów oddziałów.
5. Opiekunem Rady Wolontariatu
jest nauczyciel lub nauczyciele, którzy wyrażają chęć organizacji wolontariatu
słuchaczy i zaangażowania się w bezinteresowną służbę potrzebującym.
6. W działaniach wolontariatu
uczestniczyć mogą wszyscy chętni nauczyciele, słuchacze i pracownicy Szkoły.
7. Rada Wolontariatu pełni
funkcję społecznego organu Szkoły, który wybiera, opiniuje oferty działań,
diagnozuje potrzeby społeczne w środowisku szkolnym lub otoczeniu szkoły.
8. Rada Wolontariatu wspólnie ze
swoim opiekunem opracowuje roczny plan pracy i następnie organizuje
przygotowanie swoich członków do konkretnych działań poprzez szkolenia w
zakresie zasad obowiązujących przy współpracy z konkretną instytucją czy grupą
potrzebujących.
9. Praca wolontariuszy jest na
bieżąco monitorowana i omawiana na spotkaniach podsumowujących.
§
13.
1. Organy Szkoły współdziałają ze sobą i rozwiązują sprawy sporne.
2. W przypadku sporu pomiędzy
poszczególnymi organami Szkoły z wyjątkiem Dyrektora, spór rozstrzyga Dyrektor
z zachowaniem prawa oraz dobra publicznego. Dyrektor wydaje zalecenia wszystkim
statutowym organom Szkoły, jeżeli działalność tych organów narusza interesy
Szkoły i nie służy rozwojowi słuchaczy.
3. W przypadku niezałatwionego
konfliktu pomiędzy organami Szkoły, albo konfliktu pomiędzy jednym z organów
Szkoły a Dyrektorem rozstrzygnięcia dokonuje organ prowadzący Szkołę.
§ 14. uchylony
§ 15. uchylony
§ 16. uchylony
§ 17. uchylony
§ 18. uchylony
Rozdział V
a
Organizacja
nauczania
§
18a. 1.Podstawą działalności szkoły
jest niniejszy Statut.
2.
Nauka w szkole jest nieodpłatna.
3.
O przyjęcie do Szkoły mogą ubiegać się kandydaci, którzy posiadają świadectwo
ukończenia
gimnazjum.
§
18b. 1. Słuchacze
uczą się w oddziałach.
2.
Ilość słuchaczy w oddziale w pierwszym semestrze ustalany jest corocznie przez
organ prowadzący Szkołę.
3.
W oddziałach liczących powyżej 24 słuchaczy zajęcia z języków obcych i
informatyki są organizowane z podziałem na grupy.
§
18c. 1.Rok szkolny
rozpoczyna się 1 września każdego roku, a kończy się z dniem 31 sierpnia
następnego roku. Termin zakończenia pierwszego semestru ustala Dyrektor Szkoły w
porozumieniu z Radą Pedagogiczną na początku roku szkolnego.
2.
Termin rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktycznych, przerw świątecznych oraz
ferii
zimowych
i letnich określają szczegółowe przepisy o organizacji roku szkolnego.
§
18d. 1. Dyrektor Szkoły przekazuje arkusz organizacji szkoły
organowi prowadzącemu Szkołę, w terminie do dnia 21 kwietnia danego roku.
2.
Organ prowadzący Szkołę, po uzyskaniu opinii organu sprawującego nadzór
pedagogiczny, zatwierdza arkusz organizacji szkoły w terminie do dnia 29 maja
danego roku.
3.
Opinia organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest wydawana w terminie 10 dni
od dnia otrzymania arkusza organizacji Szkoły, nie później niż do dnia 20 maja
danego roku.
4.
W arkuszu organizacji Szkoły zamieszcza się w szczególności:
1)
liczbę oddziałów poszczególnych klas,
2)
liczbę słuchaczy w poszczególnych oddziałach,
3)
dla poszczególnych oddziałów semestralny wymiar godzin
obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w tym godzin zajęć prowadzonych w grupach,
4)
liczbę pracowników ogółem, w tym pracowników zajmujących
stanowiska kierownicze,
5)
liczbę nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska
kierownicze, wraz
z informacją o ich stopniu awansu zawodowego i kwalifikacjach oraz liczbę
godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli,
6)
liczbę pracowników administracji i obsługi, w tym pracowników
zajmujących stanowiska kierownicze, oraz etatów przeliczeniowych.
5.
Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji Dyrektor szkoły, z uwzględnieniem
zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala rozkład zajęć określający
organizację zajęć edukacyjnych.
6.
Rok szkolny dzieli się na dwa semestry zakończone klasyfikacją i promocją
słuchaczy.
7.
Słuchacze szkoły są klasyfikowani po każdym semestrze z zajęć edukacyjnych
określonych w szkolnym planie nauczania właściwym dla danego semestru.
8.
Cykl kształcenia w szkole jest sześciosemestralny.
§
18e. 1. Podstawowymi
formami działalności dydaktycznej szkoły są obowiązkowe zajęcia lekcyjne.
2.
Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
3.
Konsultacje zbiorowe dla słuchaczy odbywają się we wszystkich semestrach, co 2
tygodnie przez 2 dni, a w uzasadnionych przypadkach, co tydzień przez 2 dni.
4.
Dopuszcza się możliwość organizowania konsultacji indywidualnych w wymiarze 20%
ogólnej liczby godzin zajęć w semestrze.
5.
Organizuje się dwie konferencje instruktażowe w czasie jednego semestru:
pierwszą – wprowadzającą do pracy w semestrze i drugą – przedegzaminacyjną.
§
18f. 1. Treści kształcenia oraz zakres
materiału nauczania poszczególnych zajęć edukacyjnych określają:
1)
obowiązująca podstawa programowa kształcenia ogólnego,
2)
programy nauczania z poszczególnych zajęć edukacyjnych
§ 18g. 1. W
zajęciach dydaktycznych organizowanych przez Szkołę mogą uczestniczyć osoby
przygotowujące się do składania egzaminów eksternistycznych po uprzednim
zgłoszeniu takiego zamiaru Dyrektorowi Szkoły.
2. Dyrektor Szkoły wskazuje
nauczyciela prowadzącego zajęcia, na które zamierza uczęszczać ekstern w celu
ustalenia harmonogramu obecności.
§ 18h. W celu
realizacji zadań statutowych Szkoła dysponuje odpowiednimi pomieszczeniami pozostającymi
do dyspozycji Publicznego Działdowskiego Centrum Kształcenia Ustawicznego DAR w
Działdowie, które spełniają wymagania wynikające z zasad bezpieczeństwa i
higieny pracy.
§
18i.1.
Słuchacze Szkoły korzystają z biblioteki Publicznego Działdowskiego Centrum
Kształcenia
Ustawicznego DAR w Działdowie.
2.
Biblioteka szkolna jest interdyscyplinarną pracownią szkolną służącą realizacji
potrzeb i zainteresowań słuchaczy, celów edukacyjnych szkoły, doskonaleniu
warsztatu pracy nauczycieli.
3. Biblioteka:
1) służy rozwijaniu i zaspakajaniu
potrzeb czytelniczych słuchaczy, nauczycieli, pracowników administracji,
2) prowadzi działalność wspomagającą
w procesie kształcenia i doskonalenia kadry pedagogicznej;
3) umożliwia prowadzenie pracy
twórczej;
4) rozwija kompetencje czytelnicze słuchaczy
poprzez działalność „Dyskusyjnego Klubu Książki”.
5) stwarza warunki do rozwoju umysłowego i
kulturalnego czytelników.
4.
Użytkownikami biblioteki szkolnej są słuchacze, nauczyciele i inni pracownicy
Szkoły.
5.
Godziny pracy biblioteki są corocznie ustalane przez Dyrektora Szkoły w
porozumieniu
z nauczycielem bibliotekarzem i dostosowane do tygodniowego planu zajęć tak,
aby umożliwiał słuchaczom i nauczycielom dostęp do zbiorów bibliotecznych
podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
6.
Biblioteka działa zgodnie z regulaminem działalności biblioteki szkolnej.
7.
Zbiorami biblioteki są dokumenty piśmiennicze (książki, czasopisma i inne) oraz
dokumenty niepiśmiennicze (materiały audiowizualne).
8.
Bezpośredni nadzór nad biblioteką sprawuje Dyrektor Szkoły.
Rozdział
VI
Nauczyciele
§ 19.1. W
Szkole zatrudniani są nauczyciele o właściwych kwalifikacjach merytorycznych
i pedagogicznych.
2. Zasady
zatrudniania nauczycieli określają odrębne przepisy, w szczególności ustawa –
Karta
Nauczyciela,
ustawa o systemie oświaty, Kodeks cywilny i Kodeks pracy.
§ 20. Obowiązki
nauczycieli wynikają m.in. z art. 6 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela
(Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn.zm.), którzy są obowiązani w
szczególności:
1) w możliwie
najlepszy sposób organizować proces dydaktyczny w zakresie nauczanych
przedmiotów;
2) wspierać
rozwój psychofizyczny słuchaczy, ich zdolności oraz zainteresowania;
3) bezstronnie
oceniać osiągnięcia słuchaczy w nauce według przekazanych do ich wiadomości
kryteriów;
4) udzielać
pomocy słuchaczom w przezwyciężaniu przez nich trudności w nauce;
5) prowadzić
obserwacje w celu zdiagnozowania trudności lub uzdolnień słuchaczy;
6) zgłaszać
zauważone specjalne potrzeby słuchaczy opiekunowi klasy;
7) doskonalić
własne umiejętności zawodowe.
8) bezstronne,
rzetelne i sprawiedliwe oceniać bieżącą wiedzę i umiejętności słuchaczy, z
zachowaniem wspierającej i motywującej funkcji oceny;
9) uzasadniać
wystawione oceny w sposób określony w przedmiotowym systemie oceniania;
10) zachowywać jawność ocen dla
słuchacza,
11) udostępniać pisemne prace słuchaczom zgodnie z
wewnatrszkolnymi zasadami oceniniania.
§ 21.1. Zadaniem
opiekuna klasy jest sprawowanie opieki nad słuchaczami, a w szczególności:
1) tworzenie warunków
wspomagających rozwój słuchacza, proces jego uczenia się;
2) inspirowanie i wspomaganie
działań zespołowych słuchaczy;
§22. Opiekun
realizuje zadania poprzez bliższe poznanie słuchaczy, ich zdrowia, cech osobowościowych,
ich potrzeb i oczekiwań.
Rozdział
VII
Zasady rekrutacji
§ 23.1. O
przyjęcie do Szkoły mogą ubiegać się absolwenci gimnazjów oraz kandydaci,
którzy posiadają świadectwo ukończenia ośmioletniej szkoły podstawowej.
2. Szczegółowe
zasady przyjmowania słuchaczy wynikają z obowiązującego w tym zakresie rozporządzenia
wydanego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
3.Terminy egzaminów lub, w
przypadku mniejszej liczby ubiegających się o przyjęcie niż określony limit
naboru, rozmów kwalifikacyjnych oraz ewentualne przyjęte dodatkowe kryteria określa
każdego roku Dyrektor Szkoły, zgodnie z zarządzeniem Warmińsko-Mazurskiego
Kuratora Oświaty.
4. W
celu przeprowadzenia rekrutacji Dyrektor Szkoły powołuje Komisję Rekrutacyjną,
do
zadań
której należy w szczególności:
1) podanie do
wiadomości kandydatom informacji o warunkach rekrutacji, z uwzględnieniem
kryteriów zawartych w statucie Szkoły;
2) przeprowadzenie
egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej, jeżeli Szkoła taki egzamin lub
rozmowę przeprowadza;
3) ustalenie
na podstawie wyników postępowania kwalifikacyjnego i ogłoszenie listy
kandydatów przyjętych do Szkoły;
4) prowadzenie
dokumentacji swojej pracy w formie protokołów;
5) prowadzenie
akcji rekrutacyjnej.
§ 24.1. W przypadku gdy liczba
kandydatów do Szkoły jest mniejsza lub równa liczbie miejsc, którymi dysponuje
Szkoła, Dyrektor Szkoły może odstąpić od powołania komisji, o której mowa w §
23 ust. 4.
2. Ustala
się następujące kryteria przyjęć słuchaczy:
1) pozytywny
wynik egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej;
2) suma
punktów za oceny uzyskane na egzaminie wstępnym lub podczas rozmowy
kwalifikacyjnej i za oceny z wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych wymienionych
w świadectwie ukończenia szkoły niższego stopnia;
3) inne
osiągnięcia absolwenta wpisane na świadectwie ukończenia szkoły lub
udokumentowane w inny sposób.
3.
Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych przyjmowani są do Szkoły
niezależnie od kryteriów, o których mowa w ust. 2.
4.
Na semestr programowo wyższy do Szkoły przyjmowani są słuchacze na podstawie
zasad określonych przepisami właściwego rozporządzenia ministra właściwego do
spraw oświaty
i wychowania.
Rozdział VIII
Słuchacze Szkoły
§ 25.1. Słuchacz
Szkoły ma prawo do:
1)
informacji
na temat treści programowych, zakresu wymagań oraz metod nauczania;
2)
dostępu
do pełnej informacji na temat kryteriów ocen z poszczególnych przedmiotów;
3)
rozkładu
zajęć zgodnego z zasadami higieny pracy umysłowej;
4)
poszanowania
swojej godności;
5)
rozwijania
zdolności, zainteresowań i talentów;
6)
swobody
wyrażania myśli i przekonań, o ile nie naruszają dobra osobistego osób
trzecich;
7)
życzliwego,
podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;
8)
nietykalności
osobistej;
9)
bezpiecznych
warunków pobytu w Szkole, ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej,
uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej;
10)
korzystania
ze wszystkich pomieszczeń i urządzeń zgodnie z ich przeznaczeniem
i w myśl obowiązujących regulaminów;
11)
wpływania
na życie Szkoły poprzez działalność samorządową oraz zrzeszania się
w organizacjach działających w Szkole.
2. W
przypadku naruszenia praw słuchacza ma on prawo złożenia skargi do Dyrektora
Szkoły.
3. Skargi
składane są w formie pisemnej.
4. Skargę
rozpatruje komisja w składzie: Dyrektor Szkoły, opiekun oddziału,
przedstawiciel
Samorządu
Słuchaczy.
5. Słuchacz
Szkoły ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie,
a zwłaszcza:
1)
systematycznie
i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych;
2)
dbać
o wspólne dobro, ład i porządek w Szkole;
3)
wystrzegać
się nałogów;
4)
przestrzegać
zasad kultury współżycia społecznego;
5)
dbać
o honor i tradycję Szkoły;
6)
podporządkować
się zaleceniom i zarządzeniom Dyrektora Szkoły, Rady Pedagogicznej oraz
ustaleniom Samorządu Słuchaczy;
7)
okazywać
szacunek nauczycielom, wychowawcom i ludziom starszym;
8)
godnie
reprezentować Szkołę.
§ 26.1. Słuchacz
Szkoły może otrzymać nagrodę lub wyróżnienie za:
1)
rzetelną
naukę i pracę na rzecz Szkoły;
2)
wzorową
postawę;
3)
wybitne
osiągnięcia;
4)
dzielność
i odwagę.
2. Ustala
się następujące rodzaje nagród dla słuchaczy Szkoły:
1)
pochwała
opiekuna;
2)
pochwała
Dyrektora Szkoły wobec całej społeczności szkolnej;
3)
dyplom;
4)
nagrody
rzeczowe.
3. Nagrody
wymienione w pkt 2-4 przyznaje Dyrektor Szkoły na wniosek opiekuna, Samorządu
Słuchaczy
lub Rady Pedagogicznej.
§ 27.1. Za
nieprzestrzeganie postanowień statutu Szkoły słuchacz może być ukarany:
1)
upomnieniem
ustnym opiekuna;
2)
upomnieniem
ustnym Dyrektora Szkoły;
3)
upomnieniem
ustnym Dyrektora Szkoły wobec społeczności szkolnej;
4)
skreśleniem
z listy słuchaczy Szkoły.
2. Słuchacz
może zostać skreślony z listy słuchaczy Szkoły w przypadku :
1)
nieusprawiedliwionych
nieobecności na 50% zajęć edukacyjnych w semestrze;
2)
prawomocnego
wyroku sądowego skazującego Słuchacza za popełnienie przestępstwa lub
wykroczenia;
3)
stwarzania
sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu innych uczniów oraz pracowników
szkoły a w szczególności stosowania przemocy fizycznej i psychicznej;
4)
dystrybucji
narkotyków i innych środków odurzających oraz nakłaniania do ich
zażywania;
5) spożywania
alkoholu lub przebywania w stanie wskazującym na jego spożycie
(w
szkole, na wycieczce lub w czasie innych zajęć szkolnych);
6) agitacji do związków i grup
nieformalnych zagrażających życiu i zdrowiu oraz
ograniczających
wolność jednostki;
7) dopuszczenia się umyślnej
dewastacji mienia szkolnego;
8) wywierania demoralizującego
wpływu na środowisko szkolne, w szczególności
wulgarnego zachowania;
9)
kradzieży
mienia szkolnego i mienia kolegów lub pracowników Szkoły.
3. Decyzję o skreśleniu słuchacza
z listy słuchaczy Szkoły podejmuje Dyrektor Szkoły po zasięgnięciu opinii
Samorządu Słuchaczy, na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej.
4. W
stosunku do słuchacza nie mogą być zastosowane dwie kary jednocześnie.
5. Dyrektor
powiadamia pisemnie słuchacza o skreśleniu z listy słuchaczy.
6. Od kary, o której mowa w ust.
1 pkt 4 przysługuje odwołanie do Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty w
Olsztynie za pośrednictwem Dyrektora Szkoły w terminie 14 dni od daty doręczenia
decyzji.
Rozdział IX
Organizacja i świadczenie pomocy psychologiczno –
pedagogicznej
§ 28. W Szkole
organizuje się pomoc psychologiczno- pedagogiczną. Pomoc udzielana jest słuchaczom
i nauczycielom. Wszelkie formy świadczonej pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w szkole są bezpłatne, a udział słuchacza w zaplanowanych konsultacjach w ramach
jej realizacji dobrowolny.
§ 29. Pomoc
psychologiczno – pedagogiczna polega na bieżącej pracy ze słuchaczem oraz w
formie:
1)
porad
i konsultacji;
2)
warsztatów
i szkoleń.
§ 30. Nauczyciel,
opiekun oraz specjalista zatrudniony w Szkole prowadzi porady, konsultacje,
warsztaty i szkolenia.
§ 31.1. Nauczyciele,
opiekunowie i specjaliści udzielający słuchaczom pomocy psychologiczno –
pedagogicznej prowadzą dokumentację zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art.
22 ust. 2 pkt 5 ustawy.
2. W
przypadku słuchaczy posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego nauczyciele, opiekunowie i specjaliści udzielający słuchaczom
pomocy psychologiczno – pedagogicznej uwzględniają w indywidualnym programie
edukacyjno – terapeutycznym, opracowanym dla słuchacza wnioski dotyczące
dalszej pracy ze słuchaczem.
§ 32. Celem
pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest rozpoznawanie możliwości
psychofizycznych oraz rozpoznawanie i zaspakajanie potrzeb rozwojowych i
edukacyjnych słuchaczy, wynikających ze:
1) szczególnych
uzdolnień;
2) niepełnosprawności;
3) specyficznych
trudności w uczeniu się;
4) zaburzeń
komunikacji językowej;
5) choroby
przewlekłej;
6) trudności
adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska
edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
§ 33.1. W celu
organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej słuchaczom posiadającym orzeczenie
o kształceniu specjalnym Dyrektor Szkoły powołuje Zespół Wspierający.
2. Zespół
Wspierający tworzą opiekunowie klas, nauczyciele, pedagog szkolny, doradca
zawodowy i inni specjaliści z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
§ 34. Pomoc
psychologiczno-pedagogiczna w Szkole jest udzielana z inicjatywy:
1)
słuchacza,
2)
dyrektora szkoły,
3)
pedagoga szkolnego,
4)
nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących zajęcia
z uczniem;
5)
poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej
wskazującej na potrzebę takiego dostosowania na podstawie opinii.
§ 35.1. Koordynatorem
pracy Zespołu Wspierającego jest pedagog szkolny.
2. Do
zadań pedagoga należy:
1)
ustalanie
terminów spotkań Zespołu;
2)
zawiadomienie
o terminie spotkania Zespołu Wspierającego i Dyrektora Szkoły;
3)
wspieranie
nauczycieli, opiekunów i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno
– pedagogicznej;
4)
prowadzenie
dokumentacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla słuchaczy;
5)
inicjowanie
i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
§ 36.
Pomoc
psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
1)
poradniami
psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;
2)
placówkami
doskonalenia nauczycieli;
3)
innymi
szkołami i placówkami.
§ 37. Do zadań
doradcy zawodowego należy w szczególności:
1)
systematyczne
monitorowanie zapotrzebowania słuchaczy na informacje edukacyjne i zawodowe
oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
2)
gromadzenie,
aktualizacja i udostępniania informacji edukacyjnych i zawodowych;
3)
współpraca
z nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa
edukacyjno –zawodowego.
Rozdział X
Postanowienia
końcowe
§ 38.1 Szkoła używa pieczęci
urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Szkoła prowadzi i przechowuje
dokumentację przebiegu nauczania zgodnie z odrębnymi przepisami.
3. Zasady
gospodarki finansowej określają odrębne przepisy.
§ 39. Ewentualne zmiany statutu Szkoły
wprowadzane będą uchwałami Rady Pedagogicznej.
§ 40. W
sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem stosuje się przepisy ustawy z
dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 roku
, Nr 256, poz. 2572
z późn. zm.), przepisy wykonawcze do ustawy oraz inne przepisy prawa
mające zastosowanie do działalności szkoły.